מיה מציגה חדשנות בעולם השמנים עם שמן שקדים בעל טעם ייחודי המתאים לטיגון ולתיבול, ולראשונה – עם התו הירוק.

מיה תעשיות מזון, אחת מיצרניות ומשווקות מוצרי המזון הגדולות בישראל משיקה חדשנות בתחום השמן עם מוצר ייחודי – שמן שקדים מזוכך. השמן המיובא מארה״ב משווק בבקבוק של 750 מ״ל והוא מכיל שמן שקדים מזוכך בלבד, ללא תוספות. השמן החדש מביא איתו את כל היתרונות הבריאותיים של השקדים לשימוש בטיגון או בתיבול סלטים ותבשילים.

על היתרונות והמאפיינים הייחודיים של שמן השקדים:

שמן השקדים מוכר לנו עוד מימי סין והודו העתיקות שם נעשה בו שימוש בטיפולי יופי וארומתרפיה. עד היום השימוש האסתטי בשמן נרחב ומעט יודעים כי שמן השקדים (במיצוי הנכון) הוא גם למאכל.

אז מה יש בו?

  1. שפע נוגדי חימצון- ידוע ששקדים וזנים נוספים של אגוזים הם מרכיב חשוב בתזונה הים תיכונית, בעיקר בגלל נוכחות של תרכובות טבעיות עם יכולות נוגדות חימצון המסייעות לשמירה על בריאותנו. מחקר שפורסם בשנת 2008 במגזין Food Chemistry מצא את נוכחות התרכובות האלה גם בשמנים המופקים מאגוזים ושקדים.
  2. ואם לדייק פיטוסטרול- במחקר מצאו תרכובות דמויות כולסטרול בשם פיטוסטרולים. הפיטוסטרולים ידועים כבעלי פוטנציאל להשפעה חיובית על רמות כולסטרול בדם, עם זאת חשוב להדגיש שלא מדובר בטיפול או תחליף לטיפול להפחתת כולסטרול בשום מקרה שהוא.
  3. ויטמין E – כף שמן שקדים מכילה כ- 5 מ”ג של נוגד החימצון ויטמין E. כדי לסבר את האוזן הכמות היומית המומלצת לצריכה היא כ- 10 מ”ג לגברים וכ- 8 מ”ג לנשים.

לטגן או לא לטגן זו השאלה? ספויילר- לטגן

מה שהופך את שמן השקדים גם למתאים לטיגון הוא היותו עשיר בחומצת שומן אולאית שהיא חומצת שומן חד בלתי רוויה. או במילים פשוטות אומגה 9. 

נוכחות גדולה של אומגה 9 בתמהיל חומצות השומן של השמן הופכות אותו להיות בעל מבנה יציב באופן יחסי והכי פחות מועד לפירוק וחימצון בזמן חימום השמן. השמן הצמחי העשיר יותר בחומצה האולאית הוא שמן הזית בו תכולתה עומדת על 80%  ובשמן השקדים ריכוזה עומד על כ- 70%.

עוד פרמטר ההופך שמן לכזה המתאים לטיגון הוא טמפרטורת העישון שלו. טמפרטורת העישון איננה מונח מדעי ובמקורות שונים מייחסים לה משמעות שונה.

באופן כללי מדובר בטמפרטורה בה מתרחשים תהליכי פירוק בשמן, אליה לא נרצה להגיע.

כדי לסבר את האוזן:

טמפרטורה של טיגון עמוק היא לרוב עד 170 מעלות צלזיוס ובטיגון קצר נגיע בקושי ל- 100 מעלות. טמפרטורת העישון של שמן השקדים היא 216 מעלות צלזיוס בממוצע ועל כן מתאים לשני סוגי הטיגון. חשוב לזכור ששיטת ההפקה כמו גם זן השקדים משפיע על טמפרטורת העישון של השמן.