בצק שמרים הוא כמעט אוניברסלי. בכול מדינה ניתן למצוא מאפה מתוק או מלוח, שעשוי מבצק שמרים בגרסה מקומית כמובן. הכנת הבצק היא פשוטה ומהירה ותוך חצי שעה עד שעה, פחות או יותר, אפשר כבר להתחיל לעבוד עימו ולהכין מטעמים. 

לפי המתכון הבסיסי לבצק שמרים נערבב במיקסר קמח, שמרים, מעט סוכר, מים ושמן זית ולבסוף נוסיף גם מלח. נערבב עד שנקבל בצק גמיש ונוח לעבודה. נכסה את הקערה ונמתין כחצי שעה עד שעה שיתפח. בימים החמים של הקיץ ההמתנה לא אמורה להיות ארוכה מאוד, אך גם בימים קרים אפשר לקבל בצק תפוח תוך שעה. 

פיצה היישר מאיטליה

מתכון לפיצה עם בצק שמרים הוא המתבקש, המוכר והאהוב ביותר. אפשר להכין פיצה (או שתיים) גדולה לכל המשפחה עם תוספות שונות, או להכין פיצות אישיות בעזרתם של הילדים. נקרוץ מהבצק כדורים בינוניים בהתאם למספר הסועדים. נשטח את הכדור קלות בידיים ונמשיך לרדד אותו עם מערוך עד לקבלת בצק בעובי של אצבע בערך (מי שאוהב פיצה דקה יותר, יכול להמשיך לרדד). את תחתיות הפיצה נסדר בתבנית מרופדת בנייר אפייה עם רווחים קטנים ביניהם. אם בחרנו בפיצה משפחתית אחת גדולה, אפשר לקחת חצי מכמות הבצק ולרדד אותו לגודל המתאים של תבנית האפייה. על הבצק נמרח רסק עגבניות מטובל ומעל נפזר גבינת מוצרלה או גבינה צהובה מגורדת. החלק הכיפי ביותר הוא התוספות. אפשר להוסיף טבעות זיתים, פרוסות פטריות, בצל סגול או בצל מטוגן, פלפל חריף, תירס ואפילו אננס לאוהבים. כול תוספת אהובה מתאימה לפיצה ביתית.

פרעצל גרמני

אין כמו פרעצל אפוי, טעים וחם היישר מהתנור, שאפשר למרוח עליו חמאה רכה, שנמסה לתוכו ומלחלחת אותו. אפשר להכין את הבייגל הטעים מאותו בצק שמרים פשוט ולפזר עליו מלח גס, זעתר או פפריקה חריפה. 

נקרוץ מהבצק כדורים בינוניים ונרדד אותם לנחש בעובי אצבע בערך. רצוי שהנחש יהיה לא קצר מידי כדי שהחור שיהיה באמצע לא ייסגר במהלך האפייה כשהבצק ממשיך לתפוח מעט. נניח לידינו צלחת עמוקה עם מים ואת התבלינים שנרצה להוסיף לבייגל. מכול נחש נכין בייגל ונטבול בצלחת מים, נניח על תבנית עם נייר אפייה ומיד נפזר עליהם את התבלינים שיידבקו למים. נכניס את התבנית לתנור לעשר דקות בערך עד שהפרעצל משחים מעט. לאחר שהוצאת אותו מהתנור תוכלו למרוח עליו חמאה רכה, גבינת שמנת, ממרח פסטו או כל ממרח אחר שמשתלב איתו נהדר.

רולדת בשר טורקי

אין כמו רולדת בשר מלא כול טוב ולצדו רוטב אדום או רוטב פטריות עשיר. בצק השמרים משרת אותנו נאמנה גם כאן. ניקח חצי מכמות הבצק, נרדד למשטח מלבני בעובי של כחצי סנטימטר, ואותו נמלא בבשר הטחון. בסיר נטגן בצל קצוץ, פרוסות דקות של שום, בשר טחון, עגבניות קצוצות (אפשר גם מקופסת שימורים), מלח, פלפל, פפריקה מתוקה ופפריקה חריפה, אבקת מרק עוף ומעט סוכר לנטרל את החמיצות של העגבניות. נטגן הכול עד שהבשר מוכן והטעמים מוטמעים בו. נמתין מעט להתקררות הבשר ונסדר אותו בקצה אחד של הבצק לכול אורכו. אחרי שסידרנו את הבשר, נגלגל את הבצק עם הבשר כלפי הצד הריק. נניח את הרולדה בתבנית שעלייה נייר אפייה ונמרח אותה בביצה טרופה. נכניס לתנור למשך 30-20 דקות עד שהבצק מזהיב ותופח מעט. מנה מצוינת לצד סלט ירוק טרי.

מאפה הודי שטוח

המאפה הנקרא נאן הוא כמו פיתה דקה, שמכינים אותו על מחבת ואפשר לאכול אותו כמו שהוא או לצד עם מאכל עשיר ברוטב סמיך שייספג בו. כדי להכין את הבצק לנאן, נשים שמרים וסוכר במים פושרים ונערבב עד שימסו. אליהם נוסיף קמח, שום כתוש דק, מיץ לימון, מלח ושמן זית. נלוש הכול בידיים, אם יש צורך נוסיף עוד מים, עד שנקבל בצק חלק ונעים. נניח את הבצק בקערה לשעתיים. מהבצק התפוח נקרוץ כדורים בינונים וגם אותם נכסה ונניח בצד לעוד רבע שעה. כל כדור נרדד דק, נמרח עליו שום קצוץ וכוסברה ונצלה על מחבת כשהצד עם התבלינים כלפי מטה, לאחר כמה דקות נהפוך ונצלה גם את הצד השני. לפני האכילה אפשר למרוח עליו מעט שמן זית. 

לא משנה איזה מאפה תבחרו להכין, או מאיזו מדינה תגיע ההשראה ואיזו תוספת תגישו לצדו, בצק הוא אוכל מנחם, משביע ועשיר בטעמים, שיכול להיות בסיס למגוון עצום של מנות, טעמים ושילובים.